مهندسی برق و الکترونیک


مهندسی برق و الکترونیک

مطالب اين وبلاگ عمدتا برگرفته از سايت ها و وبلاگ هاي ديگر و موضوعاتي است كه به نحوي با آن ها برخورد كرده ام. اميدوارم كه براي شما هم مفيد باشد


نمونه سوالات درس شبکه های نسل بعد(NGN) نیمسال902

توجه: پاسخها فقط جهت راهنمایی برای درک منظور سوال و حدود پاسخ است لذا ممکن است بر اساس جزوه یا مطالب گفته شده نیاز به توضیحات تکمیلی داشته باشند پس صرفا به همین پاسخ اکتفا نکنید.

  انواع شبکه های ارتباطی را نام برده و به اختصار توضیح دهید. شبکه های مخابراتی (لایه فیزیکی- مبتنی بر مدارکه در نتیجه ان کیفیت را تضمین مینماید اما در مقابل استفاده بهینه را از منابع شبکه به عمل نمی آورد) مانند شبکه های تلفن و سوئیچ عمومی(PSTN) شبکه های کامپیوتری (چند لایه طبق مدل OSI یا TCP/IP و مبتنی بر بسته که بدلیل عدم تضمین کیفیت سرویس برای سرویسهای Real time از قبیل تلفن مناسب نیست)

  ایده اساسی (علت اولیه گرایش به NGN) چیست؟ ایده اصلی همگرایی و ادغام بخشهای مشترک شبکه هاست. بطور مثال همه شبکه ها به بخش انتقال نیاز دارند و در این بخش تفاوتی بین انواع داده وجود ندارد بنابراین اگر بتوان شبکه زیرساخت (یا انتقال) انواع شبکه اعم از مخابراتی، کامپیوتری ، تلویزیونی و غیره را یکپارچه کرد، از منابع استفاده بهتری شده و هزینه ها کاهش خواهد یافت.

  انواع مدلهای لایه ای NGN وتفاوت  یا شباهت آنها را بیان کنید. مدل ITU شامل 2 لایه کاربرد(یا سرویس)  و انتقال. مدل ETSI شامل 3 لایه کاربرد، کنترل و انتقال مدل4 لایه برخی شرکتهای سازنده تجهیزات مانند Alcatel و Huawei که علاوه بر 3 لایه قبل یک لایه دسترسی نیز به ان اضافه شده.

  مزایای مدل لایه ای چیست و چرا در معماری NGN از مدل لایه ای استفاده میشود؟ به جزوه مراجعه کنید.

Gateway چیست(کاربرد ان چیست) و انواع ان کدام است؟ Gate Way: برای ارتباط دو شبکه ناهمگون - مثلا یکی مبتنی بر مدار و دیگری مبتنی بر بسته - استفاده میشود تا استانداردها و پروتکلهای دو محیط را به یکدیگر تبدیل نماید. نمونه هایی از این دروازه ها عبارتند از: MG : Media Gate way        دروازه رسانه SG : Signaling Gate way        دروازه سیگنالینگ AG : Access gate way     دروازه دسترسی 

منظور از رویکرد افقی و عمودی در شبکه های (فعلی و اینده) چیست؟ شبکه های سنتی دارای رویکرد عمودی هستند بدین معنی که هریک از سرویسها مانند تلفن ثابت و تلفن همراه یا دیتا دارای بخش انتقال جداگانه و مخصوص خود هستند. رویکرد شبکه های نسل جدید افقی است که در آن لایه انتقال بطور مشترک اطلاعات سرویسهای مختلف را حمل میکنند.

    ضرورت ایجاد شبکه های جدید چیست؟  مشکلات شبکه های فعلی : نظیر ترافیک بالا – پهنای باند کم – عدم امکان سرویس های متنوع مورد نیاز و تقاضای مشترکین و...  افزایش تصاعدی ترافیک دیتا نسبت به صوت  عدم یکپارچگی شبکه اتمام ظرفیت شبکه های موجود  پیاده سازی پروتکلهای استاندارد 

ویژگیهای اساسی شبکه های جدید(طبق تعریفY.2001 ) کدامند؟   خصوصیات اصلی NGN شبکه مبتنی بر بسته. معماری لایه ای (جدا کردن لایه ها - شامل لایه انتقال ،لایه کنترل ،لایه سرویس- از یکدیگر) مستقل از فناوری با قابلیت همکاری با لایه ها  و شبکه های مختلف با یکدیگر از طریق اینترفیسهای باز (Open Interface) وعناصر استاندارد شبکه (نظیر Soft Switch - Gateway - Application Server) قابلیت ارایه سرویس های باند پهن پشتیبانی از قابلیت تحرک عمومی و فراگیر و امکان دسترسی به خدمات در همه جا و همه حال. قابلیت تامین وتضمین کیفیت سرویس های ارایه شده.

  پروتکل های سیگنالینگ در NGN کدامند؟ (Sigtran,SIP,H323)

مهمترین پیامهای پروتکل SIP کدامند؟ (INVITE برای شروع دعوت، ACK برای پذیرش و تایید، Cancel توقف درخواستی که کامل نشده )

  ساختار پیام های SIP چگونه است؟ ساختار پیام متنی است و بصورت زیر است: خط شروع Start-line سرایند Header خالی b بدنه و محتوای پیام[body] خط پایانStart(End)-line     هریک از عبارات JRG، FGNGN، TISPAN را به اختصارتوضیح دهید. JRG یا گروه همکاری مشترک در سال 2003 توسط SG13 ITU (گروه مطالعاتی شماره 13) و به منظور تهیه و تدوین استانداردهای اولیه در زمینه NGN تشکیل و در سال 2004 با ارایه تعریف NGN و انتشار توصیه نامه های Y.2001 و Y.2011 به کار خود پایان داد و از ان پس FG_NGN(گروه متمرکز مطالعاتی شبکه های نسل بعد) وظیفه پیگیری استاندارد سازی در NGN و هماهنگی بین گروههای مختلف مطالعاتی ITU را عهده دار شد.از سال 2006 نیزمطالعه و تدوین استانداردهای NGN به SG13 واگذار و FGNGN منحل گردید. TISPANگروه مطالاتی ویژه NGN در موسسه استاندارد ارتباطات راه دور اروپا(ETSI) است که از ادغام دو گروه TIPHON و SPAN در سال 2003 شکل گرفت. این گروه نقشی مشابه FGNGN را در ETSI داراست و از 8 گروه کاری در زمینه های مرتبط با NGN تشکیل شده است.

  انواع شیوه های گذر از شبکه های موجود و رسیدن به NGN را بیان کنید.  جایگزینیتدریجی)مهاجرت(موازی    گامهای پیاده سازی شبکه های اینده را بر اساس استرتژی تدریجی برشمارید. ایجاد قابلیت دسترسی به شبکه و اینترنت از طریق مراکز تلفن (Dial up)ارتقاء مراکز سوئیچ موجود و افزودن امکان دسترسی همزمان به خدمات تلفن و اینترنت (xDSL)جایگزینی مراکز تلفن بین شهری(سوئیچ های C4) با Soft SW. پس از پایان عمر مفید انها.جایگزینی مراکز تلفنی شهری (سوئیچ های C5) با Soft SW.افزودن قابلیت سرویس های چند رسانه ای(Multimedia) به شبکه.NGN کامل (حذف Gateway ها و سایر تجهیزات واسطه ای و مبدل ارتباطات بسته ای به مداری و بالعکس)

مبنای اطلاق بسته به یک فریم چیست؟(چرا به فریم هایی که در لایه فیزیکی تشکیل میشوند-مثل فریم E1- بسته گفته نمیشود؟) اولا فریم های E1 بصورت سخت افزاری و در لایه فیزیکی شکل میگیرند در حالیکه بسته های اطلاعات ابتدا در لایه کاربرد بصورت نرم افزاری تشکیل و سپس در لایه های دیگر اطلاعات تکمیلی به آنها افزوده  میشود. ثانیا در سوئیچینگ بسته ای هر بسته حاوی اطلاعات آدرس مبدآ و مقصد است یعنی هر بسته بطور مستقل قابل مسیریابی است اما در فریم E1 کلیه اطلاعات تا پایان ارتباط از یک مسیر از پیش تعیین شده میگذرند.

یکی از اهداف اصلی شبکه های نسل بعد ایجاد همگرایی در زیرساخت انتقال و نیز ماژولاریتی سرویس(کاربرد) است با بحث راجع به شبکه های ارتباطی موجود توضیح دهید این هدف چگونه مدل معماری مورد نظر ITU را نتیجه میدهد؟

هریک از تجهیزات زیر به کدام قسمت از مدل معماری NGN مربوط میشود؟ MGCMGSGAG   انواع xDSL، تفاوتها و کاربردهای انها را بیان نمایید. نوع متقارن مانند HDSL و نامتقارن مانند و نامتقارن مانند ADSL، یا انواعی که هم بعنوان متقارن و هم نا متقارن کاربرد دارند (VDSL)

  تکنولوژی های بخش دسترسی را بیان نمایید. تکنولوژی ثابت(سیم، کابل و فیبر نوری) تکنولوژی سیار یا متحرک (WIFI، WIMAX) تکنولوژی ترکیبی که در بخشی از مسیر از یک نوع تکنولوزی مثلا فیبر استفاده میکند و در بخشی از مسیر از کابل یا ADSL و یا از تکنولوژی بیسیم.

  منظور از FTTx، PON و ... چیست و به کدام بخش NGN مربوط میشود؟ هردو این اصطلاحات به شیوه های دسترسی کاربران با استفاده از فیبر نوری اشاره دارند. FTTx (Fiber To The x) به معنی انتقال اطلاعات کاربرتوسط فیبر تا نقطه x است و از آنجا به بعد ممکن است از انواع شیوه های دیگر استفاده شود. از آنجا که برخی عناصر بکار رفته در بین مسیر در این نوع شبکه های فیبر پسیو هستند، PON(Passive Optical Network) نامیده میشوند. این شیوه ها در بخش دسترسی شبکه مطرح و مورد استفاده است.

انواع کلی سرویس های تعریف شده در شبکه های نسل اتی کدامند؟(real time، multimedia، data)

تبدیل صوت از آنالوگ تا ماده ارسال از طریق اینترنت شامل چه مراحلی است؟ نبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال شامل نمونه گیری(sampling)مقداردهی(quantization)کد کردن(اختصاص کدهای عددی باینری به مقادیر)فشرده سازی با استفاده از کدک های مربوطه نظیر G.711 یا G.723تبدیل به بسته و افزودن بیت های سرآیند(Header) با استفاده از پروتکل هایRTP و RTCP

مهمترین پروتکلهای مورد استفاده در انتقال صوت از طریق اینترنت کدامند و  کارکرد هریک چیست؟ RTP برای تبدیل کدهای دیجیتال به بستهRTCP برای کنترل بسته های ارسالی یا دریافتی از نظر تعداد و ترتیب و...SIP( یا H.323) پروتکل سیگنالینگی برای درخواست شروع و خاتمه ارتباط و حفظ آن در طول مدت تماسRSVP رزرو مسیر و اولویت بندی بسته هاUDP برای انتقال بسته ها دو مورد اول متعلق به لایه سرویس و دو تای آخر به لایه انتقال مربوط است.

پارامترهای کیفیت سرویس را بیان نمایید.  

ویژگیهای کیفی مورد نیاز در هر یک از سرویس های نسل بعد چه تفاوتهایی دارند(voip، ویدئو، داده)


نمونه سوالات درس شبکه های نسل بعد(NGN) نیمسال



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: یک شنبه 7 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

mouse code

كد ماوس