مهندسی برق و الکترونیک

مطالب اين وبلاگ عمدتا برگرفته از سايت ها و وبلاگ هاي ديگر و موضوعاتي است كه به نحوي با آن ها برخورد كرده ام. اميدوارم كه براي شما هم مفيد باشد


wel come
تصاویر زیباسازی ، كد موسیقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نویسان ، تصاویر یاهو ، پیچك دات نت www.pichak.net
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: جمعه 13 مرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

AVR
با سلام خدمت شما دوستان گرامی

اینم جزوه آموزش AVR بصورت PDF حتما دانلود کنید

دانلود آموزش AVR جلسه اول

دانلود آموزش AVR جلسه دوم

دانلود آموزش AVR جلسه سوم

دانلود آموزش AVR جلسه چهارم

دانلود آموزش AVR جلسه پنجم

دانلود آموزش AVR جلسه ششم

پسورد تمام فایلها : derakhshan


نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: جمعه 13 مرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

معرفی گرایش برق قدرت
گرایش قدرت
هدف اصلی مهندسین این گرایش، تولیدبرق در نیروگاهها، انتقال برق از طریقخطوط انتقال و توزیع آن در شبكه های شهری و در نهایت توزیع آن برای مصارفخانگی و كارخانجات است. بنابراین یك مهندس قدرت بایدبه روشهای مختلف تولیدبرق، خطوط انتقال نیرو و سیستم های توزیع آشنا باشد.گرایش قدرت به آموزش وپژوهش در زمینه طراحی و ساخت سیستم های مورد استفاده در تولید، توزیع،مصرف و حفاظت ازبرق می پردازد.به عبارت دیگر دانشجویان این رشته در شاخهتولید با انواع نیروگاههای آبی، گازی،سیكل تركیبی و ... آشنا می شوند. ودر بخش انتقال و توزیع، روشهای مختلف انتقال برق اعم از كابلهای هوایی وزیرزمینی را مطالعه می كنند و در شاخه حفاظت نیز انواع وسایل و تجهیزاتحفاظتی كه در مراحل مختلف تولید، توزیع، انتقال و مصرف انرژی،انسانها وتاسیسات را در برابر حوادث مختلف محافظت می كنند، مورد بررسی قرار میدهندكه از آن میان می توان به انواع رله ها، فیوزها، كلیدها و در نهایت سیستمهای كنترل اشاره كرد.
یكی دیگر از شاخه های قدرت نیز ماشین های الكتریكی است كه شامل ژنراتورها،ترانسفورماتورها و موتورهای الكتریكی می شود كه این شاخه از زمینه های مهمصنعتی و پژوهشی گرایش قدرت است.


 

از درسهای پایه و اصلی موثر در مهندسی قدرت می توان به دروس مدار،الكترومغناطیس، الكترونیك، ماشین و بررسی اشاره كرد.
بعضی از درسهای تخصصی این گرایش عبارتند از :

ماشینهای الكتریكی 3:این درس از جمله درسهایی است كه دیدی صنعتی به دانشجو می دهد. مبحث ایندرس را می توان به دو فصل مهم ترانفسورمرهای سه فاز و ماشینهای سنكرونتقسیم بندی نمود.

ترانسفورهای سه فاز و ماشینهای سنكرون:وسایلی الكتریكی هستند كه بیشتر جنبه صنعتی دارند و كاربردهای بسیار زیادترانسهای سه فازدر انتقال و توزیع انرژی الكتریكی، تبدیل ولتاژ در ابتدایهمه كارخانه ها وكارگاههای بزرگ صنعتی و ... بر هیچ كس پوشیده نیست. دراین درس در مورد انواع آرایشهای این ترانسها، كلیه گروههای موجود و كاربردهر نوع، بحث جامعی می شود.

ماشینهای مخصوص :به تعبیری می توان این درس را نقطه عطف درسهای تخصصی این گرایش دانست.زیرا این درس به بررسی در مورد ماشینهای ویژه می پردازد كه این ماشینها دروسایل خانگی كاربرد فراوان دارند.

الكترونیك قدرت: الكترونیكقدرت در عمل بین الكترونیك و قدرت، آشتی برقرار كرده است. به طور مثال میتوان با فرمان یك ریزپردازنده كه حدود 5 ولت و 200 میلی آمپر است یككارخانه را راه اندازی كنیم. درزمینه الكترونیك قدرت المانهایی نظیرتریستور، ترانزیستور و ... كاربردهای فوقالعاده زیادی دارند. از مزایایاین قطعات تحمل توانهای بالا می باشد

.بررسی سیستمهای قدرت 2 :این درس بیشتر در موردانتقال انرژی و مشكلات موجود در این راه صحبت میكند. از جمله مطالب ارائه شده دراین درس می توان به پخش بار اقتصادی درشبكه های قدرت، اتصال كوتاههای متقارن ونامتقارن روی شبكه قدرت و پایداریسیستمهای قدرت اشاره نمود.

 

تولید و نیروگاه:این درس یكی از درسهای بسیار جذاب این گرایش است، زیرا برخلاف دیگر درسها،زیاد به مسائل نظری، نمی پردازد و جنبه بسیار عملی دارد. آشنایی با انواعنیروگاهها (آبی، اتمی، بادی، بخار، ...) و همچنین بحث كلی در مورد ایننیروگاهها و روشهای كاری آنها از مباحث این درس است

.رله و حفاظت :یك شبكه قدرت را باید در مقابل خطرات احتمالی (اتصال كوتاهها) محافظت كرد.از وسائلی كه در این مورد استفاده می شود میتوان به رله ها اشاره كرد كهبسته به نوع رله به محض ایجاد یك حالت خطا و یا خرابی در شبكه وارد عملشده، قسمتی از شبكه را جدا كرد.

عایق و فشار قوی :با توجه به تفاوتهای ولتاژهای فشارقوی با ولتاژهای فشار ضعیف، به طور حتمتولید، اندازه گیری و بهره برداری از این ولتاژها تفاوتهای عمده ای باولتاژهای فشار ضعیف دارد و برای عایق بندی شبكه فشارقوی باید از عایقهایمخصوصی استفاده كرد. فصل نخست این درس به بررسی این مقوله می پردازد.دربخش دوم این درس انواع تخلیله الكتریكی، مراحل مختلف آن در عایقها و اثراتمختلف شكست بر عایق مورد بررسی قرار می گیرد.

ترمودینامیك :شاید اولین سوالی كه در مرحله اول به ذهن برسد ارتباط این درس با درسهایبرق باشد. كاربرد اصلی مطالب این درس مبحث تولیدنیروگاه است. زیرا هنگامآشنایی با انواع نیروگاهها (نیروگاه بخار، گازی، اتمی و (… باید اطلاعاتیدر مورد سیكل كاری آنها داشته باشیم، پس داشتن اطلاعاتی در موردترمودینامیك ضروری است.

اصول میكروكامپیوتر :این درس را به جرات می توا ن از جذابترین و پركاربردترین درسهای برق دانستزیرا در دنیای امروز كه تمامی وسایل مكانیكی آنالوگ جای خود را به وسایلدیجیتالی می دهند، داشتن اطلاعات كافی در موردنحوه كار پروسسورها از اولیننیازهای یك مهندس برق می باشد. با تركیب مطالب این درس با هر كدام ازدرسهای دیگر می توان طرحهای بسیار جالب و پركاربردی را طرح ریزی كرد.

نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: جمعه 13 مرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

مقره
مقدمه: یکی از اجزاء مهم شبکه های فشار قوی ، مقرهها می باشد که بر حسب ولتاژ مورد استفاده و شرایط محیطی از نظر آلودگی ورطوبت ، شکل خاصی به خود می گیرند. وظایف مقره ها در شبکه ها را می توانبه صورت زیر بیان نمود :1. تحمل وزن هادی های خطوط انتقال و توزیع براینگهداری سیم های هوایی روی پایه ها و دکل ها در بدترین شرایط (یعنی موقعیکه ضخامت یخ و برف تشکیل شده روی سیم ها در حداکثر مقدار باشد) را داشتهباشد و اصولاً باید بتوانند بیشترین نیروهای مکانیکی وارد شده بر ان ها راتحمل کنند.2. عایق بندی هادی ها و زمین و بین هادی ها با یکدیگر به عهدهمقره است. یعنی مقره ها باید از استقامت الکتریکی کافی برخوردار باشند تابتوانند بین فازهای شبکه و دکل ها که متصل به زمین هستند ایزولاسیون کافیبرای تحمل ولتاژ فازها را داشته باشند. استقامت الکتریکی آن ها باید درحدی باشد کهدر بدترین شرایط (یعنی در حضور رطوبت ، باران ، آلودگی و بروزصاعقه با ولتاژ بالا) دچار شکست کامی الکتریکی نشوند.
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: جمعه 13 مرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

مقره های سیلیكون رابر
مقرههای سیلیكون رابر چیست و چه مزایایی دارد؟مقره‌های سیلیكون رابر از جملهابزارها و تجهیزاتی هستند كه كاربردهای مناسبی را در شبكه توزیع كشوردارند.
در مقاله علمی زیر كه به وسیله رضا امامی تهیه شده و ویژگیهایمقره‌های سیلیكون رابر و امتیازات آن مطرح شده است. تا چندی قبل مقره‌هایكامپوزیت به خاطر نشكن‌بودن جایگزین مقره‌های نسل قبل از خود شد، اما رفتهرفته در حین بهره‌برداری خواص مختلفی از خود نشان داد كه باعث شد بازارتقاضا مقره‌های سیلیكون رابر افزایش چشمگیری پیدا كند. سیلیكون به خاطرخاصیت منحصر به فرد Hydrophobic خود قابلیتهای بهتری را در شرایط مختلفیاز خود نشان می‌هد. پوشش سیلیكون در مقایسه با انواع دیگر مقره‌هایكامپوزیتی مورد استفاده بیشتری قرار گرفته است. خاصیت Hydrophobic ازتشكیل یك نوار آب بر روی سطح سیلیكون جلوگیری می‌كند و آب بر روی آن بهصورت قطره قطره باقی می‌ماند. به همین دلیل مقاومت سطحی آن كاهش پیدانمی‌كند و احتمال ایجاد آرك در این نوع مقره‌ها به حداقل می‌رسد.
پیوند قوی مولكولی سیلیكون باعث می‌شود كه اگر لایه‌ای از آلودگی یا غباربر روی سطح آن بنشیند مولكولهای سیلیكون به سمت بالا حركت كرده و لایهزاید را دربربگیرند به خاطر همین طرح خارجی پوشش همواره سیلیكونی است بهاین عمل خاصیت بازیافت (RECOVERY) می‌گویند.
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: جمعه 13 مرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

آشنایی با تعاریف و تجهیزات مورد استفاده در برق قدرت
CT
چون جریان خطوط زیاد می باشد و نمی توان مستقیما آن را اندازه گرفت بااستفاده ازاین دستگاه از جریان نمونه برداری میکنند.این دستگاه به صورتسری در مدار قرار می گیرد.همچنین برای ایزوله شدن شبکه های فشار قوی ازسیتم های اندازه گیری و حفاظت از این وسیله استفاده می شود.
CVT
به موازات برقگیر این دستگاه نصب می گردد و علت استفاده آن برای سد كنندهفركانس 50 هرتز برای سیستم مخابراتی و اندازه گیری ولتاژ و محافظت برایرله ها مورد استفاده قرار می گیرد و فرق آن باPT این است كه پی تی فقطبرای اندازه گیری و حفاظت مورد استفاده قرار می گیرد.
PLC
روشی است که سیگنال های مخابراتی را از یک پست یا نیروگاه توسط خطوط فشار قوی ارسال کرده و در پست یا نیروگاه دیگر دریافت می کنند.
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: جمعه 13 مرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

هلال ماه محرم است، دلم شكسته‌ی غم است ندا رسد ز آسمان محرم است، محرم است
هر جا که می‌روم ز غمت دیده پر نم است هر ماه من ز داغ تو ماه محرم است

عمری گریستم که موظف به گریه‌ام گر نُه فلک به گریه شود باز هم کم است

مریم که در کتاب خدا ذکر نام اوست یک زینب تو اسوه و استاد مریم است

یک «یا حسین» گفتن من رمز آبروست نام حسین ترجمه اسم اعظم است

- کعبه یک زمزم اگر در همه عالم دارد چشم عشاق بنازم که دو زمزم دارد

هر کجا ملک خدا هست حسینیه توست هر که را می‌نگرم شور محرم دارد

نه محرم نه صفر بلکه همه دوره سال کعبه با یاد غمت جامه ماتم دارد

روضه‌خوان تو خدا، گریه کن تو آدم اشک ارثی است که ذریه آدم دارد
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: جمعه 13 مرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

روی خطـــــــــــ یارانه ها !!!! ...

واریزمبلغ یارانه ها :
١. مبلغ یارانه‌ها را می‌دانیم اما نمی‌گوییم!
٢. مبلغ یارانه‌ها ٨١ هزار تومان است، ولی نمی‌گوییم برای چه مدتاست!
٣. مبلغ ٨١ هزار تومانی برای دو ماه است ولی نمی‌گوییم چه زمانیقابل برداشت است!
۴. مبلغ یارانه‌ها از سال آینده بیشتر می‌شود ولی نمی‌گوییم چقدرزیاد می‌شود!
۵. مردم نگران نباشند، یارانه‌های دو ماه دیگر را هم واریزمی‌کنیم! فقط نمی‌گوییم چه زمانی واریز می‌کنیم!
۶. یارانه‌های چهار ماه دیگر را هم می‌دهیم. جلو‌جلو گفتم که یکموقع نگران نشوید! ما چیزهایی می‌دانیم که شما نمی‌دانید ولینمی‌گوییم! تنها کاری که شما می‌کنید این است که نگران نمی‌شوید!
٧. یارانه‌های مرداد ماه سال ١٣٩٣ هم واریز می‌شود! اصلاً نگراننباشید.

ناوگان حمل و نقل عمومی :
١. اتوبوس و مترو بعد از هدفمندی یارانه‌ها گران نمی‌شوند! قبل ازهدفمندی یارانه‌ها گران کردیم تا مردم احساس نکنند!
٢. تاکسی‌ها زیاد گران نمی‌شوند!
٣. مردم خود را برای افزایش ناگهانی قیمت‌های حمل و نقل آمادهکرده‌اند. نگران هم نیستند!
۴. راننده‌ها بروند بانک صادرات و کارت سوختشان را بدهند و خانه وزندگی‌شان را هم گرو بگذارند و یک رقص عربی هم وسط بانک بزنند وبعد یک جعبه نان خامه‌ای بگذارند وسط چهارراه و با شاش بچه‌ینابالغ دیوار سمت چپ خانه‌شان را آبیاری کنند و ما هم به عوضش هرماه ١٠٠ لیتر بنزین یارانه‌ای می‌دهیم!

برق و آب :
١. مگر قرار است برق گران شود؟ من الان این را از شما خبرنگارهایپدرسوخته شنیدم!
٢. قیمت برق فقط کمی زیاد می‌شود، چرا اینقدر شلوغش می‌کنید؟
٣. قیمت برق ٨٠ درصد مردم فقط ۴ هزار تومان زیاد می‌شود.
۴. قیمت برق ٧٠ درصد مردم فقط ١٠ هزار تومان زیاد می‌شود.
۵. قیمت برق ۶٠ درصد مردم فقط ١۵ هزار تومان زیاد می‌شود.
۶. فقط قیمت برق ۵٠ درصد مردم هدفمند می‌شود و به قیمت واقعیمی‌رسد، بقیه نگران نباشند!

نان و غیره :
١. مگر قرار است نان گران شود؟
٢. نان که گران نمی‌شود.
٣. البته نان گران می‌شود.
۴. نه تنها نان گران نمی‌شود بلکه رقابت و درگیری و بزن‌بزن برایافزایش کیفیت نان رخ می‌دهد.
۵. نان گران نمی‌شود فقط تغییر قیمت می‌دهد.
۶. نه تنها نان گران نمی‌شود بلکه به شاطرها سپرده‌ایم برایتان قرهم بدهند!

چگونگی خرج کردن یارانه‌ها :
١. با پول یارانه‌ها کتاب بخرید.
٢. یه موقع نروید با پول یارانه‌ها چیپس و پفک و پاستیل و اسمارتیزبخرید!
٣. پول یارانه‌ها را پس انداز کنید، بعد از یکسال یک رقمی می‌شوددر حدود یکی دو میلیارد و بعد هم از دریافت یارانه انصراف می‌دهید.
۴. پول یارانه‌ها را پس انداز کنید.
۵. با پول یارانه‌ها سهام بخرید.
۶. پدرسوخته‌ها پول یارانه‌ها را خرج می‌کنید؟ بدهیم پدرتان را دربیاورند؟

نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: جمعه 13 مرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

بسیاری از فرزندان شهدا حاضر به استفاده از سهمیه نیستند !!!!!

گزیده ای از مصاحبه امین بلند همت با مدیر کل اشتغالبنیاد شهید و امور ایثارگران :

درسال جاری هیات دولت آیین نامه ای را به تصویبرساند که بر اساس آن فرزندان شهدا و ایثارگران دراستخدام های دولتی از شرط معدل،جنسیت ،تطبیق رشته با عنوان شغلی و ... معاف شده اند اما به نظر میرسد به غیر ازآموزش و پرورش که این قانون را اعمال کرده سایر سازمانها علاقه چندانی برای اجرانشان نداده اند . شما دلیل این امر را چه میدانید ؟

با نگاهی به ضرورت های تصویب این آیین نامه می بینیمکه در آیین نامه قبلی تاکید شده بود که دستگاه ها ملزوم

هستند حداقل 25 درصد از فرصت های شغلی خود را از بینفرزندان شهدا تامین کند . اما در عمل شرایطی پیش می آمد که دستگاه ملزوم بهاستخدام بود ولی در اجرا فرزندان شهید واجد شرایط با اندازه کافی نبود ،یا رشتهمورد نیاز دستگاه است ولی گرایش همخوانی نداشت و به صرف چند واحد از پزیرش محروممیماند

درضمن دلیل اینکه تطبیق رشته با عنوان شغلی را حذفکردیم این بود که در خیلی از مواقع در کار های اجرایی کارمندان با آموزشهایی که میبینند برای آن شغل آماده میشوند نه به دلیل رشته تحصیلی همه این موارد دست به دستهم داده تا ما به این نتیجه برسیم که با آموزش می توانیم ازظرفیت های فرزندان شهدااستفاده کنیم . بعد از تصویب این آیین نامه اولین دستگاه آموزش و پرورش بود که درسطح گسترده این موضوع را اعمال کرد

برای جامعه هدف شما که تحصیلات دانشگاهی ندارند وتوان کار آفرینی را نیز ندارند چه برنامه های دارید ؟

در ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری ،به هیات دولتاجازه داده شده که بتواند در مشاغل ومناطق خاص از فرزندان شاهد و ایثارگر دیپلمهاستفاده شود . سه دسته تسهیلات به کارافرینانی که اقرام به جذب فرزندان شهید وایثار گر دیپلمه کنند ارایه میگردد

اول کارفرمایی که اقدام به جذب یک فرزند شهید وایثار گر دیپلمه و زیر دیپلم کند وام 15 میلیون تومان بجای آن فرد به کارفرماپرداخت میشود . دوم تا 18 ماه 75 درصد حقوق آن فرد جذب شده بصورت یارانه پرداخت میشود . سوم نیز تا 5 سال حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت میکنیم .

خوب حالا حرف ما :

1.ما هم خیلی وقتها بخاطر عدم تطبیق رشته با شغل ازپزیرش محروم میشیم مگه اختلاف واحد های درسی ما بیشتر است

2. خوب برای ماهم کلاس بزارید تا ما هم وارد بازارکار بشویم (IQما هم بالا هست )

3. با این آیین نامه های شما کارفرما چشم بسته بینصد نفر اونب که فرزند شهید هست و استخدام میکنه مابقی پس چی ؟؟؟؟

شهدا جایگاه عظیمی دارند و این بر کسی پوشیده نیست.خانواده های معظم شان هم خیلی خیلی قابل احترام هستند ولی اگر قرار بود همه مردانبرن جنگ کی تو معدن کار میکرد , کی نانوا میشد، و........ تو دوران جنگ فقط عدهخاصی به مملکت خدمت نکردن خوب یه سری تو جبهه بودن یه سری هم پشت جبهه ولی به نظرمن این آیین نامه ها بی انصافی هست .

دوستان عزیز لطفا با صداقت نظر بدهید
نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: جمعه 13 مرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

mouse code

كد ماوس