مهندسی برق و الکترونیک


مهندسی برق و الکترونیک

مطالب اين وبلاگ عمدتا برگرفته از سايت ها و وبلاگ هاي ديگر و موضوعاتي است كه به نحوي با آن ها برخورد كرده ام. اميدوارم كه براي شما هم مفيد باشد


خطرات آنتن هاي BTS،هشداروزارت بهداشت وبي توجهي وزارت ارتباطات

اصول ايمني در نصب آنتن هاي BTS در كشور ما رعايت نمي شود. كارشناس مسئول بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب در گفت وگو باخراسان خاطرنشان كرد: قبل از نصب آنتن ها بايد مستنداتي دال بر رعايت ٤ اصل مهم ايمني به وزارت بهداشت ارائه شود كه متاسفانه در هيچ يك از موارد نصب آنتن ها رعايت نشده است.

درحالي كه كارشناس مسئول بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت به صراحت اعلام مي كند كه آنتن هاي BTS تلفن همراه تشعشعات الكترومغناطيسي از خود ساطع مي كنند و قرارگرفتن در معرض امواج اين آنتن ها براي مدت طولاني و در فواصل كوتاه خطرناك است و عوارض ثابت شده اي از جمله سردرد، سرگيجه، مشكلات و تحريكات عصبي، افزايش فشارخون و ... براي فرد ايجاد خواهد كرد، اما هنوز هم مسئولان وزارت ارتباطات به ويژه مسئولان شركت ارتباطات سيار هرگونه خطر احتمالي ناشي از نصب و راه اندازي اين آنتن ها را مردود اعلام مي كنند و معتقدند كه هنوز عارضه ثابت شده اي در اين زمينه وجود ندارد. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، ايمني نصب اين آنتن ها به عوامل مختلفي بستگي دارد و بايد مطابق با استاندارد ملي باشد كه در قانون حفاظت از اشعه كشور مصوب سال ٦٧ مجلس نيز ذكر شده كه طي آن همه اپراتورهاي تلفن همراه ملزم به اخذ مجوز ايمني از وزارت بهداشت شده اند.

به گفته دكتر گوراني، كارشناس مسئول بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت ايمني آنتن هاي تلفن همراه به ٤ عامل اصلي از جمله چگالي سنجي، نحوه نصب آنتن ها و... بستگي دارد كه سنجش چگالي در بين عوامل ديگر از اهميت بسيار زيادي برخوردار است به طوري كه براساس آن انرژي ساطع شده از آنتن هاي تلفن همراه بايد بين يك تا ١٠ ميلي وات باشد. وي اضافه مي كند: متاسفانه نصب كليه آنتن هاي BTS تاكنون بدون اخذ مجوز از وزارت بهداشت انجام شده است حال آن كه وزارت بهداشت اين موضوع را بارها به مسئولان امر متذكر شده است. دكتر گوراني در مورد مضرات آنتن هاي BTS در مناطق شهري مي گويد: پرتوهاي ساطع شده از آنتن هاي تلفن همراه مانند هر منبع مولد ديگر توليد انرژي مي كند كه اين انرژي اگر به مقدار زياد ساطع شود، مي تواند روي بافت هاي بيولوژيك اثر بگذارد و عوارض ايجاد كند. وي اضافه مي كند: درواقع قرارگرفتن در معرض آنتن هاي BTS به مدت زياد و به دفعات مكرر به طور قطع مشكلاتي اعم از افزايش فشارخون، مشكلات عصبي، نوسان در تعداد ضربان قلب و ...ايجاد خواهد كرد.

وي تصريح مي كند: امواج ساطع شده از آنتن هاي BTS از نوع امواج الكترومغناطيسي است و به طور كلي اين امواج بر اثر حركت الكترون ها ايجاد مي شود به طوري كه حركت الكترون ها در هر محيطي باعث ايجاد ٢ ميدان الكتريكي و مغناطيسي مي شود. البته به طور طبيعي در بدن ما نيز به مقدار بسيار زيادي سلول عصبي وجود دارد كه هر سلول عصبي ١٨ هزارم ولت برق دارد و به طور طبيعي اگر بدن ما حدود ٧-٦ ميليارد سلول عصبي داشته باشد و هركدام ١٨ هزارم ولت برق داشته باشند، جريان برق قابل توجهي در بدن ايجاد مي شود و بديهي است كه با وجود امواج الكترونيكي كه در محيط اطراف بدن ما نيز وجود دارد، چنان چه اين امواج بيش از حد استاندارد در محيط وجود داشته باشد، مي تواند براي بدن مشكلات مختلفي اعم از مشكلات و تحريكات عصبي، سردرد، سرگيجه افزايش يا كاهش ضربان قلب، فشار خون و ... ايجاد كند.

وي اضافه مي كند: يكي از توصيه هاي هميشگي پزشكان به افرادي كه وسايل الكترونيكي مانند نوسان ساز قلب در بدنشان قرار داده شده، اين است كه بايد از قرارگرفتن در معرض وسايل و تجهيزاتي، كه توليد انرژي مي كنند و يا امواج الكترومغناطيسي از آن ها ساطع مي شود مانند مايكروفر، تلفن همراه و ... بپرهيزند. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا در نصب آنتن هاي BTS بايد فواصل استانداردي مدنظر قرار بگيرد يا خير؟ مي گويد: فاصله ها چندان مهم نيست به اين علت كه شما مي توانيد در كنار يك آنتن قرار بگيريد اما مقدار انرژي كه از آن آنتن دريافت مي كنيد، صدها مرتبه از آنتني كه كيلومترها از شما دور است، كمتر باشد بنابراين آن چه براي ما اهميت دارد، استانداردبودن اين آنتن هاست. به طوري كه مقدار انرژي كه به سطح بدن افراد مي رسد بايد بين يك تا ١٠ ميلي وات باشد. به طوري كه ميزان انرژي كه با بدن تماس پيدا مي كند چنان چه از اين مقدار بيشتر باشد، به طور يقين بدن در معرض خطرات مختلفي قرار مي گيرد. وي در پاسخ به اين سوال كه چگونه مي توان اين قاعده را در مورد آنتن هاي فعلي نصب شده اندازه گيري و در خصوص استانداردبودن آن ها قضاوت كرد، مي گويد: برابر قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب سال ١٣٦٧ براي هر مولد اشعه اي قبل از راه اندازي و نصب بايد ميزان انرژي هاي ساطع اندازه گيري شود.

بنابراين هر شهروندي اين حق را دارد كه در شرايط فعلي از ميزان انرژي هاي ساطع آنتن هاي BTS آگاهي داشته باشد، درحالي كه متاسفانه در كشور ما فرهنگ اين موضوع جانيفتاده است. وي تصريح مي كند: ما مذاكرات متعددي با مسئولان وزارت ارتباطات و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي داشتيم كه اين موضوع رعايت و مستندات آن به وزارت بهداشت ارائه شود اما متاسفانه بنا به دلايلي همچون هزينه بربودن اين كار وزارت ارتباطات اين بخشنامه قانوني را به طور لنگان لنگان دنبال مي كند. به گفته وي، براساس اين قانون براي هر آنتن BTS كه نصب مي شود بايد مقادير مربوط به چگالي سنجي آن به صورت مستند وجود داشته باشد و به شهروندان ارائه شود. وي اضافه مي كند: مدتي قبل در اصفهان يكي از دكل هاي ٤٠ متري تلفن همراه روي خانه هاي مردم سقوط كرد كه اين نشانه ضعف در نصب اين آنتن ها از سوي اپراتورها و مراجع ذي ربط است.

وي همچنين در بيان قوانين و اصول مرتبط با نصب آنتن هاي BTS اظهار مي دارد: اصل اول چگالي سنجي اين آنتن ها قبل از نصب و تعيين ميزان انرژي ساطع شده و تهيه مستندات آن است. اصل دوم اين است كه مسئوليت نصب و راه اندازي اين آنتن ها بايد به يك شركت حقوقي مهندسي ارائه شود. اصل سوم به مهار آنتن از بعد سازه و فونداسيوني كه آنتن براساس آن نصب مي شود، اشاره دارد به طوري كه چنان چه اين آنتن در منطقه اي خاص و يا روي منزلي نصب مي شود ايمني و فرآيند نصب آن از طرف مهندسان مشاور تاييد شود. درحال حاضر ما شاهديم كه اين آنتن ها روي منازلي نصب مي شود و مالك اين منزل اظهار مي دارد كه وجود اين آنتن ها در مواقع وزش باد باعث لرزش منزل وي مي شود و اصل چهارم؛ رعايت نكات ايمني از جمله كنترل سازه به لحاظ برق گرفتگي و دوربودن آن ها حتي الامكان از مناطق مسكوني است كه مراجع ذي ربط ملزم به رعايت آن ها هستند، البته در عمل شاهديم كه متاسفانه اين اصول رعايت نمي شود. وي با بيان اين كه ما بارها به وزارت ارتباطات اعلام كرده ايم كه قبل از نصب آنتن هاي BTS بايد مستنداتي دال بر رعايت ٤ اصل اعلام شده را به ما ارائه كنند، خاطرنشان مي كند: متاسفانه اين بخشنامه در هيچ يك از موارد نصب آنتن هاي BTS رعايت نشده است.

وي مي افزايد: بحث استفاده از آنتن هاي BTS در همه جاي دنيا وجود دارد اما نكته مهم آن است كه اصول مرتبط با آن رعايت مي شود و علاوه بر اصولي كه ذكر شده در اين كشورها حتي ارگان ذي ربط موظف است تا اين آنتن ها را پنهان از ديد نصب كند به طور نمونه نصب آن ها در بين درختان و ... با اين هدف كه بار رواني ناشي از خطرات و آسيب هاي احتمالي آن كاهش يابد، انجام مي شود. درهمين رابطه مديرعامل شركت ارتباطات سيار در مورد تشعشع آنتن هاي تلفن همراه اظهار مي دارد: خطرات استفاده از تلفن همراه و تشعشعات آن بيشتر از آنتن هاي BTS است و اگر اين آنتن ها در فاصله مناسبي قرار بگيرند مثلا از ٢٠ متر تا يك كيلومتر به طور طبيعي توان دريافتي اين تشعشعات در اين فاصله كمتر از تلفن همراه است و نگراني در اين زمينه وجود ندارد. وحيد صدوقي در گفت وگو با ايسنا درباره فرهنگ سازي مناسب در زمينه نصب سايت هاي تلفن همراه و توجه و تاكيد به اين موضوع اظهار كرد: متاسفانه هنوز مشكلمان در رابطه با نصب سايت ها در اماكن عمومي يا منازل حل نشده است و مردم نسبت به خطرات تشعشعات اين آنتن ها نگرانند در صورتي كه نبايد نگراني در اين زمينه داشته باشند. مديرعامل شركت ارتباطات سيار تصريح كرد: هرچقدر شبكه ما گسترده تر باشد و تعداد آنتن هاي BTS افزايش پيدا كند، خطرات كاهش مي يابد. به تازگي يكي از بزرگ ترين مطالعات در مورد عوارض جانبي فناوري تلفن همراه نشان داد كه عوارضي همچون اضطراب، سردرد و خستگي با امواج معمولي منتشرشده از آنتن هاي تلفن همراه ارتباطي ندارند.

اما شركت ارتباطات سيار به منظور آگاهي مشتركان از بحث سايت هاي BTS سلسله نامه هاي همراه با قبوض براي مشتركان تلفن همراه ارسال مي كند. به گفته محمدآبايي مديركل بازرسي، ارزيابي عملكرد و پاسخ گويي به شكايات شركت ارتباطات سيار، بحث سايت هاي BTS يكي از موضوعات مهم است كه در بسياري از مناطق و محل ها از نصب آن از سوي مردم جلوگيري به عمل مي آيد و در بعضي از مناطق مردم شايعات زيادي را در رابطه با اين آنتن ها و مضراتي كه مي تواند براي سلامتي انسان داشته باشد، عنوان مي كنند. به گفته وي همراه اول در كليه مراحل ايجاد و توسعه شبكه، مطابقت كليه تجهيزات در همه بخش هاي انتقال، راديوآنتن و المان هاي شبكه اعم از مراكز كنترلي و ايستگاه هاي BTS با استانداردهاي سازگاري الكترومغناطيسي و همچنين حفاظت از انسان را مدنظر داشته و در دستور كار طراحي و پياده سازي و توسعه شبكه خود قرار داده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: یک شنبه 7 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

mouse code

كد ماوس