مهندسی برق و الکترونیک


مهندسی برق و الکترونیک

مطالب اين وبلاگ عمدتا برگرفته از سايت ها و وبلاگ هاي ديگر و موضوعاتي است كه به نحوي با آن ها برخورد كرده ام. اميدوارم كه براي شما هم مفيد باشد


لامپ های کم مصرف بی خطرند
این گزارش می افزاید به همین سبب و رواج استفاده از این لامپ ها مطالبی نیز درخصوص لامپ های کم مصرف و اثرات سوء آن بر بدن انسان و محیط زیست، طی سال های اخیر گفته و شنیده شه که البته گاه ضد و نقیض نیز بوده است. اما تاکنون هیچ مورد اثبات شده ای درخصوص تاثیر سوء لامپ های کم مصرف بر روی انسان گزارش نشده و طبق استاندارد IEC62471 (ایمنی فتوبیولوژیکی لامپ ها و سامانه های لامپ)، لامپ کم مصرف در گروه منابع نوری بی خطر قرار دارد و در صورت رعایت پاره ای موارد چه در هنگام استفاده از آن و چه بعد از سوختن آن، آسیب های احتمالی آن به حداقل می رسد. (طبق تعریف این استاندارد، لامپ بی خطر لامپی است که استفاده کننده از آن قادر است بدون هیچگونه آسیبی بر چشم و پوست به مدت 8 ساعت تحت روشنایی آن به میزان 500 لوکس (شدت روشنایی که تقریبا در فاصله 50 سانتیمتری از یک لامپ کم مصرف 23 وات ایجاد می شود) به فعالیت بپردازد.
براساس این گزارش، نتایج تحقیقات انجام شده، میزان UV جذب شده توسط بدن انسان در اثر 8 ساعت کار مداوم در زیر نور لامپ کم مصرف، معادل با مقدار UV جذب شده طی یک دقیقه کار زیر نور خورشید است، ضمن این که شیشه استفاده شده در لامپ کم مصرف خود به عنوان یک فیلتر تابش فرابنفش عمل می کند.
در بالاست های الکترونیکی فرکانس کار حدود 30 تا 40 کیلوهرتز است که باعث حذف کامل پدیده سوسوزنی می شود لذا نور لامپ های کم مصرف الکترونیکی هیچ مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نمی کند. ضمنا لامپ های با بالاست الکترونیکی که دارای مهر استاندارد است، باعث هیچگونه سردرد میگرنی و ... برای مصرف کننده نمی شوند.
لازم به ذکر است که لامپ های توزیع شده از سوی وزارت نیرو دارای بالاست الکترونیکی است که همانگونه که ذکر شد نور آنها هیچ مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نمی کند.
در خاتمه این گزارش می افزاید، یک مقایسه اجمالی بین جیوه موجود در لامپ کم مصرف و سایر تجهیزات حاوی جیوه نشان می دهد که در یک لامپ کم مصرف (23 وات) حدود 1 تا 4 میلی گرم جیوه وجود دارد، در حالی که یک واحد مواد پرکننده دندان که در دندانپزشکی ها مورد استفاده قرار می گیرد، 800 میلی گرم جیوه دارد (ملقمه دندانپزشکی دارای 50 درصد جیوه است) که حدود 200 برابر یک لامپ کم مصرف است. ضمنا باید به این نکته توجه داشته باشیم که لامپ های کم مصرف برخلاف این مواد بخار جیوه از خود آزاد نمی کنند (با سرعت 5 میکروگرم در روز). گفتنی است ماهی تن و دیگر ماهی ها که به راحتی در دسترس همگان قرار دارد، در هر کیلوگرم حاوی یک میلی گرم جیوه است.
نکته دیگر اینکه درصورت شکسته شدن یک لامپ کم مصرف، جیوه وارد شده به محیط بسیار کمتر از جیوه وارد شده توسط یک ماهی تن است و یا یک باتری ساعت 25 میلی گرم جیوه یعنی 5 برابر یک لامپ کم مصرف، یک ترمومتر جیوه ای 500 میلی گرم یعنی 100 برابر لامپ کم مصرف و یک ترموستات 6 تا 18 گرم جیوه یعنی 1200 تا 3600 برابر یک لامپ کم مصرف جیوه دارد.
از نقطه نظر تولید انرژی، میزان جیوه وارد شده توسط لامپ کم مصرف (در طول عمر نامی خود) به محیط زیست بسیار کمتر از لامپ رشته ای است.

سابا

سازمان بهره وری انرژی ایران



 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

mouse code

كد ماوس